Snacks med lavt GI

Da jeg skulle til at spise efter pco principperne, fyldte jeg køkkenet op med linser, bønner, diverse frø, kerner og nødder. Forleden dag fandt jeg denne, gemt og glemt allerbagerst inde i et af skabene.

  

 

 

 

 

Det er poppede amaranthkorn eller amarantpopcorn, som de skilter med på pakken. De kunne godt minde lidt om poppede ris, bare meget mindre. De smager ikke af så meget, uden noget og de både ligner og sviner ligesom sådan nogle flamingoflager. De kan købes i helsebutikker, ihvertfald over nettet, og jeg mener også at jeg har set dem i Irma.

Jeg besluttede at prøve at lave nogle snacks ud af dem.

Samtidig forsøgte jeg mig med en pco-udgave af m&m’s.

 

Her er fremgangsmåden:

Du skal bruge en chokolade på 70% eller derover. Jeg brugte to plader svarende til 200 gram, fordi jeg lavede begge slags snacks samtidig.

En gryde med vand sættes over og koge. Læg hakket chokolade i en plasticskål og sæt den over gryden, skru ned så det kun småkoger. Mens chokoladen smelter hakkes 50 gr. mandler i mindre stykker og ligges i en ny skål.
Bagepapir ligges klar på køkkenbordet.

Når chokoladen er klar hældes halvdelen ( ca. 100 gr. ) over i skålen med de hakkede mandler. (Resten kan blive stående i gryden, så det ikke størkner)

Poppede amarantkorn røres i, efter smag samt et lille nip salt. Der skal en hel del i, før det bliver til en snack, uden al for meget chokolade. Amaranthpopcornene er meget lette og GI’ en på dem, skulle eftersigende være i den høje ende, men jeg vil gætte på at der ialt kun skal bruges omkring 10 gram. Man kunne eventuelt tilsætte flere hakkede mandler, hvis man vil sænke den samlede GI.

Massen fordeles med en teske i mindre stykker på bagepapiret og dernæst ind i køleskabet et par timer.

 

Så kommer turen til de hjemmelavede m&m’s.
Jeg brugte KiM’s ristede og saltede peanuts og hældte i den resterende chokolade. Hvis man ikke er den store saltgris, ligesom mig, skal man nok holde sig til de neutrale peanuts og selv tilsætte lidt salt sammen med peanuts.

Hele massen lægges samlet på et stykke bagepapir og ind i køleskabet et par timer.

Også her skal du ikke være bange for at bruge rigeligt med peanuts. Jeg vil faktisk mene at jeg har brugt lige i underkanten til denne portion.

Man kan også varierede med pistacienødder, cashewnødder eller hvad man nu har liggende.

 

Når chokoladen er størknet, tages det ud. Sørg for at skære ud i mundrette bidder, da de smelter hurtigt i hånden. Serveres derfor direkte fra køleskabet. Skær også gerne nogle frugter med lavt GI, ud og servér til. Jeg har selv brugt jordbær.

 

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2012

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.